Voorlezen:

Lettergrootte:
Lees meer

Wekelijks beeldbellen met welzijnscoach via Virtuele Thuiszorg

De thuiszorgteams van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) zijn eind vorig jaar gestart met Virtuele Thuiszorg: het inzetten van technologische hulpmiddelen. Virtuele Thuiszorg kan het beste omschreven worden als digitale zorg om cliënten zelfredzamer te maken. Door de inzet van verschillende hulpmiddelen kan de client langer veilig thuis blijven wonen. Daarnaast bevorderen de hulpmiddelen de eigen regie en kracht van de cliënt, waardoor deze minder afhankelijk wordt van fysieke zorg.  

Vandaag staat een bezoek aan de 87-jarige Chris Kraak uit Oldemarkt gepland. Zoon René is ook op bezoek en ik krijg bij binnenkomst een lekker bakje koffie aangeboden.  

Meneer Kraak vraagt of ik de mevrouw uit Granada ben die hij wekelijks op maandag spreekt. Ik leg uit dat ik bij hem langskom omdat ik graag wil horen hoe Virtuele Thuiszorg bij hem wordt ingezet. De link is direct gelegd, want via een tablet van Mobile Care, de leverancier van Virtuele Thuiszorg, heeft meneer Kraak iedere week een gesprek met een welzijnscoach. Omdat het via beeldbellen gaat heeft hij contact met een medewerker die in het buitenland woont. En die mevrouw lijkt sprekend op mij krijg ik te horen. Hij is erg enthousiast over de wekelijkse gesprekken. Hij is voor zijn sociale contacten afhankelijk van het bezoek van zijn buren en familie. En ook de medewerkers van de thuiszorg hebben niet altijd de ruimte voor een uitgebreid gesprek. Naast beeldbellen zet ZONL bij cliënten in de thuiszorg ook andere technologische middelen in zoals de HelpSoq en de digitale weegschaal. Met de Helpsoq kan een client zelf steunkousen aan en uit doen. En met behulp van de weegschaal kan een client zichzelf wegen en komt het gewicht (digitaal) binnen bij het thuiszorgteam. Door de inzet van Virtuele Thuiszorg hoeft de zorgmedewerker niet altijd de cliënt zelf te bezoeken, maar worden gewicht en het welbevinden (zoals bij meneer Kraak) goed in de gaten gehouden.  

Verhuizingen 
Chris Kraak heeft COPD en is daardoor veel thuis. Hij vertelt dat hoewel hij bijna altijd in huis zit toch last heeft van het vochtige weer. Vroeger was hij een actieve man. Hij heeft tot zijn 75e gewerkt in de verhuizingen. Hij begon als 16-jarige in het meubeltransport en ging toen hij het bedrijf had overgenomen zich richten op nationale en internationale verhuizingen. De twee zonen van Chris werkten ook in het bedrijf en zodoende bleef hij na zijn pensioen nog lange tijd verbonden aan het werk. 

Ongeveer vijf jaar geleden is er COPD bij hem vastgesteld. Zijn gezondheid ging al een aantal jaren achteruit. Traplopen ging niet meer zo goed en na verloop van tijd ging het zo slecht dat hij met een ambulance naar het ziekenhuis moest. Ook in de corona-periode belandde hij twee keer in het ziekenhuis en was het voor de familie nog spannend of hij weer beter zou worden. Meneer Kraak is een optimistische man en is ondanks zijn gezondheidsproblemen blijven roken. ‘’Ik heb vanaf mijn 15e gerookt en ben nooit ziek geweest”, vertelt hij.  

‘Super meiden’ 
De thuiszorg van Zorggroep Oude en Nieuwe Land kwam bij meneer Kraak in beeld na een ziekenhuisperiode. Hij kreeg hulp met het aan- en uittrekken van steunkousen en met de medicatie. “’Het zijn super meiden, ik ben erg tevreden over de dames’’, aldus meneer Kraak. ‘’Ze hebben verstand van hun werk, ze weten waar ze het over hebben en ze overleggen altijd met mij over de tijd dat ze komen. Soms moet ik eerst even een kopje koffiedrinken voordat de zorg kan beginnen, na een kopje koffie hoor je me namelijk niet meer hijgen’’, zegt hij lachend. 

Chris Kraak en Annet Buis (communicatieadviseur bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land) zijn samen aan het beeldbellen met een
welzijnscoach van Mobile Care. 

Meer nieuws

Klaver
Bellen Werken bij